Krönika: Tunga ögon (del 1)

Mina ögon värker. Vadan detta outhärdliga ljud? Det tunga ögonen svider och jag ser mig omkring efter källan till ljudet.
Väckarklockan. Just fan, jag är student. Jag går upp och klär på mig, tar en smörgås med mig i näven och vandrar långsam och frusen till bussen.

Överallt är dessa glada ansikten. Gubbar i arbetskläder, damer nysminkade i päls och niondeklassare påväg till en klassresa vid andra änden av stan. En liten turk, max 11 år stoltserar med den fulaste moppemustaschen jag sett. Jävla lowlife. Vad hände igår igentligen? Allt är så... Bussbyte. Den är försenad som vanligt. Långsamt går det upp för mig. Tjejen som jag inte har pratat med på veckor ringde och skällde, morsan grät i förtvivlan då jag sluddrande ville låna mer pengar. -Min son, min älskade son, snälla sluta dricka? Jag bedyrade det faktum att jag var spiknykter och att pengarna skulle gå till nya skor då mina gamla inte stod emot kylan. Jag ljög. Morsan visste. Hon fortsatte gråta. Hon är inte dum den kvinnan...


Äntligen framme vid skolan. Eller äntligen och äntligen. Mina provresultat från tentorna har aldrig varit så låga och omprov har snarare förvandlats till standard än engångsförteelser pågrund av sjukdom. Vem bryr sig tänker jag? Vad gör det om hundra år? Jag suktar efter nån drickbar bedövning.

Mina klasskamrater stirrar med stora ögon då jag ragglar in i klassrummet. Vad i fulla fan är det med dom?
Dom tisslar och tasslar bakom min rygg. Jag bryr mig inte. Duschade jag imorse? Nej, och tänderna har jag inte borstat sen förra tisdagen. Jag slänger in ett tuggummi och drömmer mig bort.


-Calle... CALLE,
skriker nån. Det är den lönnfeta och fult klädde läraren. Han frågar efter min inlämningsuppgift som skulle varit inne för 2 veckor sen. Jag drar en snabb lögn att den ligger hemma i datorn och lovar att jag ska lämna in den i morgon. Eller hur din jävla fucker. Sen drömmer jag mig bort igen. Skyhöga hyllor smockade
av buteljer i alla dess former. Ett hav av öl skymtas i horisonten och... -Vi ses imån, säger lärarn. Yeah right!

Alla går på lunch men jag har annat i tankarna. 10 minuters gångväg och sen blir allt bra tänker jag.

Systembolagets portar öppnas och jag stegar in. På rutin går jag sicksack mellan hyllor och gångar. Jag vet precis vart jag ska och precis vad jag ska ha. Fuck skolan tänker jag och går mot bussen hem.

Hemma står TVn på. Det gör den alltid. Det har blivit lite som en vana. Någon att umgås med och man slipper höra sina tankar. Jag tar upp en öl ur påsen. Psssscccht. Aaaah. Jag tittar in i garderoben. Plastbrännaren jag och Johannes installerade för nån vecka sen har börjat ge resultat. Jag tar en sipp av mäsken. Den är fasansfullt äcklig, men den bedövar åtminstånde. Jag sätter mig och dricker upp mina 11 andra öl och ringer morsan. Hon börjar gråta igen, men pengarna är på kontot redan efter 5 minuter. Jag sätter mig på lokalhaket och beställer in 4 stora på en gång. Det snurrar härligt innanför pannan. Tjejen ringer igen. Jag trycker av ljudet på telefonen och beställer in 4 stora till. Jag skiter i allt... Allt utom berusning. Jag är tom inombords och jag vet att folk ser mig som ett vrakJag är lycklig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0